Sinang og Kimleng fra Cambodia tog højskoleeleverne med storm!

Af: Informationsmedarbejder, Tove Bang

Det var et stort og vellykkede arrangement, da ADDA afholdt Workshops om ´Landbokvinder og Selvhjælpsgrupper i Cambodia´ på 3 højskoler, nemlig Silkeborg, Rønde og Brenderup i slutningen af april og begyndelsen af maj, hvor Mrs. Yun Sinang, ADDAs projektleder for CISOM- projektet og Mr. Ouk Kimleng, jurist og workshopfacilitator for ADDAs projekter i Cambodia var medundervisere.

Formålet med workshoppen var at formidle den gode og årelange erfaring ADDA har med fattigdomsbekæmpelse i udsatte områder i Cambodia med udgangspunkt i landbruget. I de senere år har ADDAs træning af fattige bønder, hvoraf de fleste er kvinder, i de såkaldte Farmer Field Schools (markskoler) også medført en udbygning af træningen i fortalervirksomhed, som det hedder i projektsproget.

IMG_1982IMG_0898Træning i fortalervirksomhed omhandler udvikling af sproglige kompetencer, forhandlingsteknik  og kendskab til lovmæssige borgerlige rettigheder efter Cambodiansk lov. ADDA arbejder altid tæt sammen med lokale organisationer (READA, RCEDO, CIDO og KBA), og disse har hjulpet selvhjælpsgrupper med at få foretræde for lokale myndighedspersoner for at fremlægge deres fælles behov og sag. Dette har ved langvarige forhandlingsprocesser meget ofte ført til en bedring af bøndernes forhold. Der kan være tale om opnåelse af skøder på jord, som tilhører bønderne, rimelige kompensationer for jord, støtte til anlæg af veje, broer, fælles vandopsamlings anlæg i landsbyerne, lige adgang skoler og fælles drikkevandsforsyninger i landsbyerne. Udover træningen har ADDA også bidraget med midler fra ADDAs indsamlinger i Danmark til byggematerialer.

Rollespillet fangde elevernes opmærksomhed!

På højskolerne blev vi taget rigtig godt imod af omkring 100 engagerede elever og lærere. Først fik eleverne en kort introduktion til ADDAs arbejdsmetoder og projekter fortalt af landeleder for Cambodia, Bodil Pallesen og på Fyn v. Helge Brunse, tidl. Projektkoordinator for ADDA i Cambodia.

Det, der gjorde oplevelsen til noget ganske særligt for eleverne på højskolerne, var mødet med Yun Sinang og Ouk Kimleng. De to dygtige medarbejdere forestod den del af workshoppen, som dels bestod af en præsentation af ADDAs metoder til opbygning og styrkelse af selvhjælpsgrupper og dels et rollespil, hvor deltagerne kunne gennemspille en case om jordrettigheder.

IMG_0962Det var især rollespillet som fangede elevernes opmærksomhed. De skulle spille henholdsvis en gruppe af repræsentanter fra selvhjælpsgrupper i et landområde, dels en gruppe, som bestod af myndighedspersoner. De to grupper mødtes til forhandling i ´Public Forum´ om rettigheder til skøder på jord og kompensation for jord, som var inddraget af myndighederne til byudvikling.

I første omgang var det en udfordring for højskoleeleverne at forstå case- oplægget, man var jo pludselig sat ind i en fremmed kulturs betingelser. Godt hjulpet af Sinang og Kimleng og os andre kom forståelsen frem, og rollespillet kunne sættes i gang. Eleverne sad over for hinanden og forhandlede med de to forskellige ´kasketter´ på.

En ting, der tydeligt kom i frem i rollespillet, var at bondegrupperne opnåede flere fordele gennem forhandlingerne, end det har været muligt i det virkelige liv, således som det blev opsummeret af Mr. Kimleng. Han henviste til, at traditionen for ´lighed´ og demokrati i Danmark er langt stærkere end i Cambodia. Et land, som har oplevet folkemord og undertrykkelse, og som stadig er præget af korruption og magtcentrering hos enkeltpersoner. Meget ofte er disse lokale myndighedspersoner ikke så godt uddannet. Dette til trods oplever landet nu igen vækst, men som i mange lande, når den ikke ud i fjerne landområder. Her oplever befolkningerne derimod at miste retten til deres jord, fordi store virksomheder og myndighederne finder det lukrativt at udnytte områderne.

IMG_1998Forståelsen for disse kulturelle forskelle i samfundsopbygning kom klarere frem på Brenderup Højskole, hvor elevgrundlaget er internationalt, og hvor der f.eks. var en håndfuld deltagere fra afrikanske lande.

Højskoleeleverne gav under afslutningen af workshoppen udtryk for, at de var glade for at have fået udvidet deres viden om, hvordan ADDA, som eksempel på en NGO, arbejder – de havde ikke vidst meget om NGO´er før – og at de gennem rollespillet havde forstået meget mere om, hvad det vil sige at være fattig og leve med få eller ingen samfundsmæssige rettigheder. Det, at landsbybeboerne først måtte lære at stå frem og i fællesskab fremføre deres behov for myndighederne for at opnå forbedrede levevilkår, blev en øjenåbner for eleverne.

 

IMG_0910IMG_1986

 

 

 

 

 

 

ADDAs Cambodia-Workshop-team:

Projektleder, Mrs. Yun Sinang

Jurist og workshop-facilitator, Mr. Ouk Kimleng

Landeleder Cambodia, Bodil Pallesen

Tidl. Projektkoordinator, Cambodia, Helge Brunse

Sekretariats- og informationsmedarbejder, Tove Bang